Mitt 2014 – September till December

Web-9650

September kom och det blev dags att återvända till Piteå för sista året på utbildningen.

Web-9667

För att mildra avsaknaden av mammas trädgård fick jag med mig ett helt lass grönsaker och blommor!

_MG_9759

Bästa Trisha hade konsert i Black Box.

_MG_9842

Temat var Michael Jackson – WHO’S BAD

_MG_9854

Hanna fixade ett äppelplockarställe och mycket äpplen fanns det. Jag gjorde mos, torkade äppelringar och must. Den där musten alltså, sådär härligt sur som jag vill ha den! Synd bara att jag inte gjorde mer…

_MG_9867

Det blev hällekaksbak i den lilla bagarstuga i en by utanför Piteå som vi bakat i för första gången ungefär ett år tidigare. Den här gången hade vi ännu lite bättre flyt än året innan plus att vi hade sällskap av två bebisar och deras pappor. Bröd på tio liter deg blidde de!

_MG_0007

Efter tre veckors skola i Piteå med ett par turer till Luleå åkte jag hem till Skellefteå för fem veckors praktik.

Web-0079

En vecka efter förra bagarstugebaket var det dags igen.

Web-0071

Den här gången blev det ljusugnsbröd i bagarstugan som morfar byggt vid sommarstugan.

_MG_9961

Jag fotade lite självporträtt på berget hemma på gården.

_MG_9856

Passade på att kratta lite löv i vackert höstljus.

Web-9927

Älskade pappa fyllde jämnt och det firades med god mat och begränsat antal gäster, som pappa vill ha de.

Web-9908

Jessica och Martin kom upp från Umeå och Sofia från Göteborg.

Web-9897

Den stora överraskningen var att två av pappas kusiner som bor i Stockholm kom oanmälda. Det fick han erkänna va ganska trevligt ändå! 😉

_MG_9946

I farsdagspresent fick pappa så kallade Bee’s wrap av mig. Grymt smart grej! Istället för plastfolie så kan man använda det här bomullstyget med bivax och jojobaolja som kan rengöras och användas igen. Ett hett tips!

_MG_9956

I november blev det också en del karamellkokning inför julmarknaden hemma på EFS. Här än ingredienserna till smörkola med ingefära och citron.

Web-9976

För första gången på länge var jag hemma och kunde hjälpa till att göra enriskransar inför marknaden. Mysigt och så gott det luktar!

_MG_9992

Älskade mormor fyllde jämnt hon också.

_MG_0036

Det firades med gofika såklart!

_MG_0025

Av mig önskade hon sig en tårta, vilken sort fick jag bestämma själv. Det fick bli mitt livs första prinsesstårta, med lite justering av fyllningen. Egna bär och egen sylt såklart!

_MG_0073

Det blev dags för marknad och jag sålde massa godis.

_MG_0107

Jag och några vänner kokade några kilo karameller.

_MG_0115

Jag gjorde mig redo för lucia med att baka saffransbullar.

_MG_0123

Julgardinerna som mamma sydde åt mig ifjol prydde fönstret tillsammans med lummer och gódoftande hyacint.

_MG_0138

Vi fick också till ett sista knytisjulbord med klassen innan alla tog julledigt. Som vanligt så hade det lagats en hel massa god mat. Hysteriskt gott var det.

_MG_0232

Ett par veckor senare blev det julafton och julbord igen. Men dagen inleddes traditionsenligt med risgrynsgröt till frukost och så var jag med och sjöng på julbönen. I sista sekunden fick jag förresten rycka in som värdshusvärd också.

_MG_0251

Julaftonen firades hemma hos oss med släkt och lite till!

_MG_0259

Det dukades med måsen, dagen till ära.

_MG_0268

Till efterrätt hade Cornelia gjort en chokladmoussetårta med två olika sorters mousse. Mmmm….. 🙂

Web-0301

Cornelia hann hälsa på en gång till och hon förde vidare lite av sina nyförvärvade konditorskills till mig och Jessica.

Web-0418

Ja du gissade rätt, det blev gott! Där i helgerna hann jag dessutom jobba sådär en arbetsvecka totalt. Nyåret firades in just med att jobba. Tur att man kan ha trevligt på jobbet!

 

Kommentera

