Vemod

Plötsligt har det visst hunnit bli lördag i vecka 43. Det betyder att sista dagen på sista praktiken i utbildningen är över. Hjälp så fort det har gått.

Den där sista praktikdagen blev nästan som en sammanfattning av hela min skolgång. Först promenerade jag de två kilometrarna som var min skolväg i nio år, tio med förskolan förresten. Mina praktikelever hade konsert i det rum där jag själv sjungit i otaliga konserter, musikaler och luciatåg. IMG_1306
Sedan återvände vi till min gamla gymnasieskola där jag spenderat de fem senaste veckorna och som för att representera mina två år på folkhögskola var även en av de lärarna på besök för att undervisa.

Det känns rätt vemodigt att praktiken är slut och att jag måste lämna både elever och lärare. Som min handledare sa så är det lite som när man åker hem från ett läger. Skillnaden är bara att man vet att man är den enda som måste åka hem. Trots det så måste det väl vara positivt att det som kommer efter utbildningens slut känns så mycket mer lockande än vad som väntar mig härnäst!

Kommentera

