Sommarlovsslutspurt och skolstart

_MG_9610

_MG_9618 Den sista veckan på sommarlovet brukar ofta bli rätt intensiv för mig. Hemma på gården är det dags att ta vara på diverse bär och grönsaker plus att födelsedagarna duggar tätt. I torsdags fyllde mamma år men vi bjöd in till gemensamt firande för henne, mig och syrran som inte är hemma på våra rätta dagar. Jag bakade tårta åt mamma med ordentligt med blommor på (alla ätbara såklart), tyckte det skulle passa bra! Vi testade dessutom en ny kaksort med pelargon som var riktigt god.

I fredags bar det av till Umeå och Vindeln för att flytta in syrrans grejer på folkhögskolan där hon ska gå i vinter. När vi fått allt något så när på plats rullade vi in till Umeå och mötte upp hennes kille, och resten av passagerarna i bilen som precis anlänt från Dalarna, för en trevlig middag och pratstund.
_MG_8150

I lördags blev det en sväng på matfesten med mamma och pappa och lite klädinhandling på pappas initiativ, kors i taket! Han måste ju se respektabel ut på nya jobbet. Sedan hann jag också med en eftermiddagskaffe hos farbror med min kusin och hennes kille som jag aldrig träffat förut. Så kul att hinna ses en snabbis trots att tiden (och vissas sömn) var knapp! Därefter var det ingen återvändo utan hög tid att få ordning på packningen innan det var dags att återvända till Piteå.

Web-9650
På söndag morgon återstod bara att samla ihop de sista prylarna och en rejäl laddning grönsaker och blommor (tack mamma!) och rulla norrut. Efter en tur till Coop under vilken mamma trollat fram inte mindre än åtta (!!!) blombuketter i min lägenhet så åkte mamma och pappa till några kompisar och jag satte igång att packa upp, städa lite och baka paj. På kvällen hade jag ju bjudit in en gäng härliga vänner på födelsedagsfika. Så fint att ses igen!
Web-9667
Nu har vardagen hunnit dra igång med kursintro i Luleå igår och fler kära återseenden! Det verkar som att vi har en hel del att göra den här sista terminen på utbildningen men det känns tryggt att ha just den här klassen med sig på vägen.

Det är också lite trist att flytta in i en liten lägenhet igen efter en sommar med långt mycket mer yta och växtlighet runt omkring sig. Övergången ska nog ändå bli lite mer smärtfri med krukväxter, blombuketter och grönsaker lite överallt!

Kommentera

