Glass

Efter önskemål från mina kära vän lillafrun så kommer här recepten på de två glassorterna jag gjorde till kusinmiddagen i söndags.

Yogurtglass med mango, mynta och lime

1 stor mogen mango

100 g (1 ½ dl) strösocker

5 dl naturell yogurt med hög fetthalt

nypressad juice från 1 stor lime

en liten näve myntablad, finhackade

Skala mangon och skär bort fruktköttet från kärnan. Lägg fruktköttet i en matberedare. Tillsätt resten av ingredienserna och mixa till en slät smet. Kör sedan o glassmaskin tills det är fruset. Flytta över till lämplig frysburk och frys in tills den ska serveras. Om du inte har en glassmaskin kan du frysa glassen i en grund skål. När det är nästan fryst vispa ordentligt med en ballongvisp. Upprepa två gånger till för att slå sönder iskristallerna.

Receptet kommer från boken ”glassfavoriter” av Liz Franklin.

Citronglassreceptet hittade jag HÄR

Som vanligt så lyckades jag inte riktigt hålla mig till recepten utan gjorde nån liten justering. I citronglassen bytte jag ut mjölken mot 2,5 % naturell yoghurt och i mangoglassen hällde jag också den gräddskvätt som blev över i paketet efter citronglassen.

Prova vettja! Det blev riktigt gott!

_MG_9725

Kommentera

