Att sova

Nu har jag varit hemma i lite drygt två dygn och jag är fortfarande väldigt trött. Skulle gärna haft en vecka att bara sova och ta det lugnt men imorgon är det dags för första lektionen efter hemkomsten. Med andra ord borde jag verkligen sova nu. Jag känner mig nästan för trött för att borsta tänderna men jag ska inte klaga. Hade jag varit kvar i Gambia hade det varit längre till toan, jag hade behövt ficklampa, det hade funnits risk att trampa på en groda eller padda inne på toan, det hade eventuellt gått spola och jag hade behövt en vattenflaska till tandborstningen. Sängen hade inte varit den mest bekväma och på natten hade det funnits risk att bli biten av både malariamygg och diverse myror, trots myggnätet. I hyddan hade man hört ödlor och kanske en mus som sprang och fladdermusskit som landade på väven som utgjorde innertak. Utanför hade det tjattrat fåglar och hyenor och åsnor hade skrikit (och som de kan skrika!) och en böneutropare hade sjungit/ropat större delen av natten med någon slags twangad skarp spännande klang förstärkt genom någon form av megafonliknande högtalare.

Men nu är jag inte kvar i Gambia utan i min lägenhet i Piteå och ska sova i min egen rena, bekväma säng och jag har en fungerande toalett och drickbart vatten i kranen som dessutom går justera i temperatur. Tänkt vilken oerhört lyx! Nog kan det vara skönt med alla bekvämligheter vi har här i Sverige men det gick fint att leva så mycket enklare och tänk så snabbt man kan ställa om och bara acceptera en ny situation som sin nya vardag._MG_4109

2 thoughts on “Att sova

  1. Hej cecilia!..
    Hemma igen. Du har verkligen fått uppleva mycket. Tillbaka till Piteå. När blir bildvisningen? Väntar med spänning på att få se och höra dina berättelser..
    Kram Lena

Kommentera

