Bättre och bättre

Den här dagen fick en mindre trevlig start men har definitivt gått åt rätt håll!  Det började med att jag vaknade ganska precis 06.00 ur en mindre trevlig dröm. I drömmen insåg jag plötsligt att det var bara en timme kvar tills flyget mot Gambia skulle gå. Det var tidigt på morgonen och jag hade knappt börjat packa. Dessutom hade strömmen gått så det var nästan helt mörkt och totalt omöjligt att packa snabbt. Mitt i den stressen vaknade jag och lyckades inte somna om förrän efter en och en halv timme!

_MG_3329 Medan det fortfarande var ljust var jag ut på en promenad men hade inte riktigt klätt mig anpassat efter antalet minusgrader… Vackert var det hur som helst och jag tänker att det är läge att passa på att frysa lite nu när man har chansen. Om bara lite drygt en vecka kommer jag vara i Gambia och dansa i 30-35 plusgrader! Jag har en känsla av att jag kommer längta efter de där minusgraderna ibland._MG_3338
Ikväll hade jag fikabesök och det bjöds på min squashkaka (en variant på ostkaka med squash istället för ost) och lillafruns semlor. Vi som åker till Gambia kommer ju att missa fettisdag så därför fick det bli semlor redan nu. Supergott och trevligt var det!

Jag vet några som är sugna på receptet på squashkakan så det kommer här nedanför.

_MG_3347_MG_3351

Squashkaka

1 kg squash (innan den runnit av)
1/2 dl sötmandel
3 bittermandlar
4 ägg
1 dl socker
5 msk vetemjöl
2 1/2 dl mellangrädde (i originalreceptet är det dubbelt så mycket vätska, lika delar vispgrädde och mjölk, men det blir på tok för blött. Blanda grädde och mjölk kan man dock om man vill.)

Hacka squashen i matberedare och låt den rinna av i durkslag. Hacka mandeln. Se till att hacka bittermandlarna fint, man vill inte gärna tugga på en stor bit. Blanda allt och häll i en smord form.
Grädda i cirka 50 minuter i 200°c. Serveras med sylt eller bär och grädde!

Kommentera

