Mormors mormor

I förmiddags åkte jag in till stan för att prova på ett (för mig) nytt bakverk tillsammans med mormor. Struvor. Inte heller mormor hade gjort sådana förut, bara varit med när hennes mamma eller, vid närmare eftertanke, kanske t.o.m. mormor gjorde dem. Struvjärnen vi använde var dessutom från just min mormors mormor.

Det var inte tvärenkelt ska jag säga, särskilt när ingen av oss visste riktigt hur vi skulle bära oss åt. Efter lite experimenterande så fick vi till det! Man doppar det värmda struvjärnet i smeten och friterar sedan i olja. Svårigheten (iaf  som vi upplevde) var att hitta rätt temperatur på oljan. Stuvan får inte bli bränd innan den är färdig inuti men det får inte heller gå så långsamt att det bara blir en fettklump av det hela. Vi var lite väl ivriga med temperaturen i början men sen så! Det var ju dessutom bara första försöket!

IMG_2452 IMG_2456IMG_2457IMG_2455Ikväll har det vikts in kola här i huset. Kolan är inte baserad på grädde utan på standardmjölk och kokar i ungefär 1 1/2 timme. Allt efter ett recept från min mormors mormor. Lite häftigt!!

Kommentera

