Lasagne from scratch

Idag hade jag bestämt mig för att göra karljohan- och rotsellerilasagne. Jag började med fyllningen men när jag skulle leta fram lasagneplattorna som jag trodde fanns i skafferiet visade det sig att jag inte hade några alls. För ett ögonblick funderade jag på att kolla med någon kompis om jag fick låna några (nästan hela min bekantskapskrets i Piteå bor inom några hundra meter) men jag bestämde mig för att göra egna istället. Bara att slänga ihop en pastadeg, låta den vila i kylen en halvtimme och sen fram med pastamaskinen och kavla ut den. Sen var jag ju förstås tvungen att förkoka plattorna, kyla dem och bygga ihop lasagnen. Tyvärr så tog det lite väl lång tid så till middag blev det några överblivna lasagneplattor och lite lammstek som jag ugnsstekt medan jag förberedde lasagnen.

Nog för att jag gillar att laga god mat och inte göra det som är enklast och går snabbast men den här måndagen kände jag mig en aning överambitiös. Men gott blev det!

Nu ligger jag i soffan och är rätt slut efter ett aerobicpass på Korpen. Man kanske skulle sova. Problemet är bara att någon av mina grannar ser någon film med massa dramatisk musik och höga dån och vrål. Somnar jag till det ljudet så lär jag väl drömma att jag jagas av orcher eller blir uppäten av en dinosaurie eller nåt. Huvva! Men men, jag får väl göra ett försök ändå. Har man litteraturseminarium imorgon så har man.

God natt!

One thought on “Lasagne from scratch

  1. Hihi, nähä? Inte ett dugg överambitiöst. Sån där mat lagar vi vaarje dag. Eller?
    Du är duktig du! Och svinbra jobbat på passet 😀 ses imorn! KRAM

Kommentera

